Koje su najpopularnije društvene mreže na Balkanu i da li ljudi još uvek koriste Facebook? Da li će neka mreža zaseniti Instagram i njegovu popularnost? Da li je TikTok samo za generaciju Z ili tu ima sadržaja i za zreliju publiku? Odgovore na ova pitanja, ali i mnogo više, sanzaćete u ovom članku.
Istraživanje iz 2023. godine pokazalo je da čak 84% Amerikanaca koristi društvene mreže. Znajući da svi trendovi sa zapada blagovremeno stignu i do nas, ovakvu statistiku vrlo verovatno možemo očekivati u bliskoj budućnosti. Na Balkanu nije rađena zvanična studija, ali prema našem istraživanju podaci su sledeći:
Suprotno od toga što mnogi misle, Facebook ne da nije mrtav, već je ubedljivo najkorićenija mreža. Grupe, stranice i messanger su tri stvari koje definitivno korisnike drže vezane za ovu mrežu. Ni jedna druga mreža novijeg datuma ne može da konkurše Facebook-u kada je reč o grupama.
Facebook grupe imaju raznoliku primenu i zbog toga ih ljudi obožavaju i vrlo verovatno nikada neće ugasiti svoj nalog. U grupama možete naći baš sve, od igle do lokomotive. Ljudi tu rasprodaju svoje stare stvari, razmenjuju izgubljeno i nađeno, savetuju jedni druge oko poslovnih ili privatnih nedoumica. Korisne su i za pronalaženja stana za iznajmljivanje, kupovinu i prodaju.
Na primer, postoje grupe za ljubitelje orhideja, gde se ljudi okupljaju oko istih ili sličnih interesovanja i vrše razmenu znanja. Grupe su, dakle, mesto za informisanje i povezivanje ljudi. Ova unikatna funkcionalnost drži korisnike čvrsto vezanim za Facebook i ne vidimo da će se to u budućnosti promeniti.
Sa povećanom konzumacijom video sadržaja, audio-vizuelne platforme su doživele veliki uspeh. YouTube je od svog nastanka uvek beležio samo rast i nikada nije imao dovoljno ozbiljnu konkurenciju. Kako se navike i želje publike koja gleda sadržaj menjaju, tako je po prvi put došlo i do pada broja korisnika ove mreže.
Mlađa publika se više okreće video sadržaju kratkog tipa, jer nemaju dovoljno strpljenja da gledaju nešto duže. Iako je YouTube napravio dobar potez ubacivši Youtube Shorts, nije primećeno da korisnici registruju taj format za kreiranje sadržaja. Tu se uglavnom mogu videti isečci videa snimljenih za YouTube ili TikTok-ovi.
Zbog nedovoljnog interesovanja kreatora da stvaraju sadržaj za Shorts, ova funkcionalnost možda i neće imati svetlu budućnost. Tehnologija vrtoglavo napreduje i jako je teško predvideti trendove čak i za narednu godinu, a kamoli za nešto dalje.
Mreža koja je zabeležila neverovatan rast u proteklom periodu je definitivno Instagram. Kada je Instagram zavladao, pojavilo se još mnogo pokušaja da se napravi mreža koja bi doživela sličan ili još veći uspeh. Iako je Snepčet u jedno vreme pretio da preseli sve korisnike sa Facebook-a kod sebe, Instagram je to uspešno sprečio.
Vlasnici Snepčeta su odbili da svoju kompaniju prodaju Facebooku (sadašnja Meta, koja poseduje i Instagram) i samim tim propustili životnu priliku da budu deo lige najboljih. Instagram je implementirao format objava koje traju 24h i onda nestanu, po ugledu na Snapchat. Instagram priče su privukle mnoge korisnike Snepčeta i mnogi od njih se kasnije nisu vratili.
Pojavom TikToka, Instagram je primetio da mu nedostaje kratak video format i tim povodom je u svoje funkcionalnosti uvrstio Reels. Međutim, korisnici koji su ljubitelji TikToka nisu tako dobro reagovali na Instagram Reels. Može biti da je to do toga što Instagram algoritam ne radi tako dobro kao TikTok algoritam, pa aplikacija ne izbacuje relevantan sadržaj onima koji gledaju. Videćemo šta nas to u budućnosti očekuje, ali za sad nam deluje da različta publika uživa u Reels-ima, od one koja favorizuje TikTok.
Zanimljiv podatak je da čak 165% bumera, odnosno starijeg stanovništva, počelo da koristi TikTok na Balkanu u 2023. godini. Ovaj neverovatan rast svedoči o tome da i stariji hvataju talas tredova mlađih generacija. Čak jedan od tri Amerikanca koristi TikTok, tako da će se trend rasta korisnika ove mreže sigurno preslikati i kod nas.
Teško je praviti bilo kakve predikcije, ali ne bi nas začudilo da u budućnosti TikTok uđe u top 3 najpopularnije društvene mreže na Balkanu. Ukoliko još uvek niste probali TikTok, dajte mu šansu. Ova mreža je puna korisnih saveta za popravku raznih stvari po kući, ideja za projekte koje možete uraditi sami, a možete ga koristiti i za edukaciju.
Ljudi često imaju negativan stav prema TikToku, zbog toga što mu mediji daju loš marketing. Ova mreža nije ništa drugačija od nekih drugih, samo je važno da algoritmu date signal koji je to sadržaj koji Vas interesuje i aplikacija će to plasirati.
Uprkos turbulentnim promenama na samom vrhu ove, već dugo prisutne i popularne, društvene mreže – Twitter se još uvek dobro drži. Od kako je Elon Musk preuzeo mrežu, izvršene su promene u funkcionisanju algoritma i korisnici potvrđuju je da je sada mnogo bolje.
Kao i Facebook, ova mreža više privlači stariju publiku, ali i mlade koji nisu ljubitelji eksponiranja. Većina korisnika ove mreže krije identitet i mogućnost anonimnosti je ono što je čini zanimljivom. Mnogi ljudi na pozicijiama u velikim korporacijama ne žele da drugi znaju šta oni pišu, kometarišu i lajkuju, pa pribegavaju Twitteru.
Veoma je teško reći kako će Twitter u budućnosti da se razvija, imajući u vidu ko je novi vlasnik. Da bi budućnost određene društvene mreže bila svetla, potrebno je da privlači što širu demografiju ljudi. Za razliku od Twittera, Instagram ima najraznovrsniju publiku.
Međutim, postoji teorija da se mladi sele sa Instagrama na TikTok, kao što su se nekada sa Facebooka preselili na Instagram. Sve više starijih dolazi na Instagram, tako da se demografija korisnika definitivno menja. Sve u svemu, sigurno ćemo svedočiti velikim promenama u dinamičnom svetu društvenih mreža.